SPOŁECZEŃSTWO KOMENTATOR EUROPA-NIEMCY-POLSKA

"Die Welt": Młodzi Polacy na rauszu


/23.03.2015/ „Die Welt” opisuje w internetowym wydaniu nową, polską klasę średnią. Charakteryzuje ją „posrebrzanie świadomości” oraz „konsumencki rausz”. Polscy konsumenci wolą fantazję niż rzeczywistość, pisze gazeta.

Drogie samochody, markowe ubrania, domy z recepcją i konsjerżem: nowa klasa średnia w Polsce chętnie pokazuje, co ma. Cena symbolów ich statusu jest jednak wyższa, niż zarobki większości Polaków. Cieszą się z tego banki”, tak zaczyna się artykuł poświęcony młodym Polakom.

Autorka artykułu nie analizuje, lecz posługuje się konkretnymi przykładami. Jednym z nich są garaże luksusowych warszawskich osiedli, np. 10-tysięcznego Miasteczka Wilanów, gdzie niemal codziennie nowi lokatorzy wprowadzają się do nowych domów. „Dobrze ubrane kobiety i męzczyźni opuszczają rano podziemne parkingi i jadą do pracy szeroką, asfaltową drogą. Jeszcze kilka lat temu były tu pola, po których skakały zające i spacerowały bażanty”, pisze „Die Welt”.

Niemiecka gazeta opisuje „uregulowany i zuniformowany świat” kryjący się za ogrodzeniami otaczającymi parcele. Jest to świat jak z bajki: trawniki bez chwastów, osiedle bez starszych ludzi, bez żebraków i bezdomnych, świat pełen rasowych psów, wysokich ogrodzeń i czujnych strażników. „Ładny, nowy, polski świat”, pisze gazeta i cytuje socjologa Henryka Domańskiego z PAN: „Własny dom oraz samochód są najważniejszymi symbolami statusu, które prezentuje polska klasa średnia”. Co piąty Polak zalicza się do tej grupy. Większość to dobrze wykształceni fachowcy – informatycy międzynarodowych koncernów, pracownicy agencji nieruchomości i reklamy, a także wielu małych i średnich przedsiębiorców, informuje "Die Welt" i zauważa, że „polska klasa średnia to stosunkowo młody fenomen”. Pojawił się bowiem dopiero po transformacji ustrojowej w 1989 roku. Autorka artykułu przypomina, że "za komuny" na telewizor, samochód i mieszkanie trzeba było czekać latami i pisze: „Dziś Polacy kupują wszystko, co jest dostępne na rynku i często żyją ponad stan”.

"Die Welt" pisze również o zmianie zachowań międzyludzkich w tej grupie społecznej, którą stać na drogie mieszkania i samochody. Zwraca uwagę na dobrze strzeżone osiedla mieszkaniowe, w których zanika sąsiedztwo, gdzie wciąż pojawiają się nowi lokatorzy i gdzie nieruchomości są coraz częściej traktowane jako atrakcyjna lokata kapitału.




Źródło: Deutsche Welle http://www.dw.de/die-welt-m%C5%82odzi-polacy-na-rauszu/a-18332797



reklama
reklama
reklama
11-03-2015 750x200_rowery Image Banner 750 x 200
a. Jeansy_trampki_160x600_kobieta
12012015_baners triverna_hs_200x200 Image Banner 200 x 200