Główna Archiwum Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

Budynek dworca zaprojektował królewski radca budowlany, inż. August Rosenbaum, od tego czasu budynek kilkukrotnie przebudowywano. Kamień węgielny pod budowę dworca położono 2 maja 1841 roku, a 1 maja 1842 roku przeprowadzono pierwszą jazdę próbną. Oficjalne otwarcie dworca oraz linii Oława – Wrocław nastąpiło 21 maja 1842 roku. Właścicielem dworca było Towarzystwo Kolei Górnośląskiej. Dworzec jest najstarszym budynkiem dworcowym na ziemiach polskich. Dawniej w budynku znajdowały się kasa biletowa, poczekalnie dla pasażerów pierwszej, drugiej i trzeciej klasy, restauracja, punkt przyjmowania bagaży. Za głównym budynkiem zbudowano dwukondygnacyjny budynek urzędów kolejowych i budynek dyrekcji kolei, ten ostatni w stylu włoskiej willi. Jednak oba budynki zostały zburzone podczas budowy torów prowadzących na obecny Dworzec Główny. Peron przylegał do głównego budynku dworca od strony obecnej ulicy Suchej i był przykryty dachem wspartym na żeliwnych kolumnach.

Czas nie był jednak zbyt łaskawy dla Dworca Górnośląskiego, bo kiedy Towarzystwo Kolei Górnośląskiej dostało koncesję na budowę linii kolejowej Wrocław – Poznań, zdecydowano o budowie nowego, większego budynku stacyjnego. Na potrzeby nowej linii wzniesiono obecny Dworzec Główny. Otwarto go w 1857 roku. Po uruchomieniu nowego dworca Dworzec Górnośląski był wykorzystywany jako biurowiec, budynek mieszkalny oraz warsztaty.

Po drugiej  wojnie światowej znalazły tu swoje miejsce gabinety kolejowej służby zdrowia. Budynek w 1989 roku wpisany został do rejestru zabytków. Na początku XXI wieku PKP S.A. sprzedała najstarszą część dworca prywatnemu właścicielowi. Budynek dawnego dworca jest zaniedbany. Wstęp do większości pomieszczeń został wyłączony, jedynie w dobudowanej później części budynku zlokalizowana jest noclegownia im. Brata Alberta. 15 czerwca 2017 r. miał miejsce pożar prawego skrzydła budowli. A teraz kolejny raz palił się znów ten ważny dla historii kolejnictwa budynek.



Źródło: https://gazetawroclawska.pl/najstarszy-dworzec-kolejowy-w-polsce-znajduje-sie-we-wroclawiu-spor-o-tereny-trwa-a-zabytek-robi-za-toalete-zdjecia/ar/c9-16344015, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw_G%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85ski


Znów palił się najstarszy dworzec kolejowy w Polsce

(26.07.2022) 26 lipca br. nad ranem, po raz kolejny wybuchł pożar w najstarszym w Polsce, byłym dworcu Kolei Górnośląskiej przy ul. Małachowskiego we Wrocławiu.  Interweniowały aż cztery zastępy gaśnicze. Paliły się zgromadzone śmieci wewnątrz budynku. Pożar został ugaszony i na szczęście nikt nie został ranny – jak informowały lokalne media. O jego przyszłość wciąż sprzeczają się inwestorzy, właściciele rozparcelowanych działek, konserwator wojewódzki z miejskim i urzędnicy z Wrocławia próbujący wycofać część obiektu z ewidencji zabytków. Dworzec Górnośląski nie działał długo, bo już zaledwie po 15 latach była potrzeba wybudowania większego dworca.

SPOŁECZEŃSTWO

reklama
reklama