Główna Archiwum Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

Warto pamiętać o tym, że lokal  na prywatny żłobek musi spełniać odpowiednie wymogi. Trzeba zatroszczyć się między innymi  o to, aby: wszystkie kanty mebli, gniazdka, inne kąty ostre były zabezpieczone. Nie wolno zapomnieć też o tym, aby grzejniki w naszej placówce posiadały specjalną osłonę, a instalacja elektryczna była ukryta. Lokal musi ponadto posiadać wymaganą powierzchnię – jest to co najmniej 16 m kw. na piątkę dzieci oraz 2,5 m kw. na każde kolejne dziecko. Personel też musi mieć odpowiednie  kwalifikacje. Natomiast sam przedsiębiorca, jeśli jest tylko właścicielem placówki, nie musi posiadać żadnych specjalnych kwalifikacji. Jednak jeżeli sam zdecyduje się pokierować żłobkiem – już tak. Bowiem dyrektor placówki musi spełniać określone wymogi. A są to między innymi: musi legitymować się wykształceniem wyższym i minimum 3-letnie doświadczeniem w pracy z dziećmi, ewentualnie  co najmniej średnim wykształceniem oraz 5-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi. Z kolei opiekunowie zatrudnieni w prywatnej placówce, muszą posiadać minimum wykształcenie średnie oraz ukończone 280-godzinne szkolenie (szkolenie nie jest wymagane, jeżeli taka osoba  dysponuje co najmniej 2-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi do lat 3). Poza tym w charakterze opiekuna w prywatnym przedszkolu można zatrudnić osobę, która może potwierdzić kwalifikację m. in. opiekunki dziecięcej, pielęgniarki, pedagoga opiekuńczo-wychowawczego. O ile zarejestrowanie działalności gospodarczej nie kosztuje nic, o tyle uzyskanie  wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych nie jest całkiem za darmo. Wysokość tej opłaty jest różna zależ to od miejsca. Opłata ustalana jest przez radę gminy lub miasta. Koszty wahają się pomiędzy 100 zł,  do 600 zł. Wiedzę o koszcie jaki my musimy ponieść, można pozyskać  w

urzędzie właściwym dla miejsca prowadzonej działalności. Aby wystartować w tym biznesie należy zadbać o odpowiedni lokal. Jak przyznają niektórzy właściciele - na początku popełnili błąd mając takowy o zbyt małej powierzchni. Bo gdy ich działalność  z czasem się rozwinęła i do placówki chcieli nowi rodzice oddawać swoje dzieci, to  właściciele żłobka musieli odmawiać, ponieważ byli ograniczeni miejscem. Właścicielka żłobka z Wrocławia  skarżyła się, że ma pod opieką 17 maluchów.  Są kolejni chętni, ale musi odmawiać z uwagi na brak miejsc. Lokal zatem musi być perspektywiczny. Nawet jak na początku prowadzenia działalności wyda nam się zbyt wielki to nic nie szkodzi. Z czasem, dzięki uzyskanej przez nasz żłobek renomie, lub innym czynnikom, zacznie się zgłaszać coraz więcej chętnych rodziców do zaopiekowania się maluchami i my będziemy ich w stanie przyjąć, a co za tym idzie rozwinąć nasz biznes. Mówi się, że jest żłobki to biznes opanowany przez kobiety. I coś w tym jest. Spora grupa właścicieli prywatnych żłobków – to właśnie są panie. Nierzadko z odpowiednim pedagogicznym przygotowaniem. Ale jak pisaliśmy wyżej - to nie jest konieczne, gdy chcemy zostać właścicielem, ale będziemy zatrudniać dyrektora ze stosownymi uprawnieniami i  wykwalifikowaną kadrę. No właśnie kadra ma znaczenie. Przyszły przedsiębiorca musi zadbać o to , aby zatrudniać ludzi o wysokich kwalifikacjach, potrafiących profesjonalnie i odpowiedzialnie zajmować się najmłodszymi. To jakość „obsługi” ma ogromne znaczenie potem w tzw. marketingu szeptanym. Jeżeli źle dobierzemy personel, to ucierpi nasza renoma, a co za tym idzie, wymagający klient, jakim są rodzicie, nie będzie nam zbyt chętnie płacił za usługi. Warto pamiętać również o tym, że koszty prowadzenia prywatnego żłobka rosną.

Pomysł na biznes: Otwieramy prywatny żłobek

(03.11.2022)W Polsce nadal brakuje żłobków, zwłaszcza w dużych miastach, ale nie tylko. Rodzice nie zawsze mogą znaleźć odpowiednie miejsce dla swoich najmniejszych pociech. Trzeba jednak pamiętać o tym, że  rodzice, to jednocześnie bardzo wymagający klient chcący dla swojego potomstwa opieki na najwyższym poziomie.  Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawo do założenia żłobka mają gminy, osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Jeżeli chodzi o żłobek prywatny, to wymagane jest tutaj spełnienie następujących formalności: zarejestrowanie działalności gospodarczej, uzyskanie pozytywnych opinii Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektora Sanitarnego odnośnie lokalu, uzyskanie zaświadczenia o niekaralności, uzyskanie  wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (wpisu dokonuje się w urzędzie miasta lub gminy) oraz zapewnienie odpowiedniego poziomu realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych zgodnie z ustawowymi wymogami.

BIZNES

reklama
reklama

Właścicieli prywatnych żłobków dotyka to samo co wiele innych branż. Z powodu pandemii były i takie placówki, które nie wytrzymały i zamknęły działalność. Jednak koszty nie zniechęcają rodziców do posyłania swoich pociech do prywatnych placówek. Tym bardziej, że istnieją programy pomocowe, które wspierają rodziców pierwszego dziecka w rodzinie, uczęszczającego do prywatnego żłobka. Możemy też zdecydować się na otwarcie żłobka na zasadzie franczyzy. Wówczas należy prześledzić ofertę firm, które działają w tej branży. Jednak trzeba też się liczyć z rygorami narzucanymi przez franczyzodawcę i opłatami franczyzowymi.


Tu przykład co może zawierać ( nie musi) czesne::

opiekę nad dzieckiem w godzinach 06:30-18:00

zajęcia prowadzone przez wychowawców

opiekę psychologa i pielęgniarki

zajęcia rozwojowe w grupach

zajęcia z j. Angielskiego

 zajęcia sportowe: taniec, piłka nożna.


Przykładowe zestawienie kosztów: Otwieramy prywatny żłobek


1. Nabycie lokalu (cena zależna od miasta i powierzchni).

2. Jeżeli wynajmujemy to: koszty wynajmu lokalu –  czynsz 6000 zł-7000 zł / na miesiąc.

3. Przystosowanie lokalu – to koszt od 50 000 do ok. 65 000 zł.

4. Wyposażenie lokalu w meble, zabawki, pomoce dydaktyczne do ok. 30.000 zł -
35 000 zł.

5. Pracownicy ok. 15 000-17 000 zł / miesięcznie.

6. Księgowość od 1000 zł do 1200 zł/ miesięcznie.

7. Artykuły biurowe i higieniczne (chemia) –od ok. 450 zł do 600 zł

8. Catering 5 000 zł – 5500 zł.

9. Marketing – na początku działalności to koszt ok. 1000 zł, w późniejszym okresie nie powinien przekraczać 500 zł.


Szacowane dochody:

1. Wiele prywatnych żłobków ma jednorazową opłatę rekrutacyjną: 800 zł-1000 zł.

2. Żłobek na 20-30 dzieci – za każde dostajemy 1500 zł.

3.Stawka żywieniowa za dzień(dodatkowo płatna przez rodziców, pokrywa koszt cateringu) – to od 18 do 20 zł


Oczywiście należy dodatkwo uwzględnić jeszcze podatek.



Powyższe zestawienie zawiera tylko wybrane koszty. Nie wyczerpuje wszystkich związanych z dzialnością jaką jest prowadzenie prywatnego żłobka.. Zaprezentowane zestawienie kosztów jest jedynie przykładowe i nie należy traktować go, jako oferty, czy jedynego wyznacznika przy planowaniu biznesu, jakim jest otwarcie prywatnego żłobka. Tym bardziej, że w różnych miastach, zależnie od rejonu Polski- istnieją znaczące równice w kosztach. Dlatego planując otwarcie prywatnego żłobka należy wykonać własny biznesplan dla poszczególnych pozycji.


reklama