ISSN 2299-
www.komentatoreuropa.pl
Recenzje nakręcają sprzedaż, zwłaszcza te pozytywne. I bynajmniej nie jest to jakieś wielkie odkrycie. Dlatego większość podmiotów operujących w sieci korzysta z odpowiednich narzędzi do gromadzenia opinii klientów. Zdarza się, iż internetowi oferenci towarów i usług decydują się na zakup pozytywnych ocen, lub inne nieuczciwe poczynania. Ta praktyka taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i jest niedozwolona, ale niestety bardzo często obecna w naszej zakupowej rzeczywistości. Kupujący online są coraz częściej zwracają uwagę na opinie innych klientów. Z kolei publikacje zmanipulowanych opinii należy postrzegać jako reklamę wprowadzającą klientów w błąd. Na gruncie prawa to czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3, 14 i 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konsument, który zakłada autentyczność opinii, zostanie oszukany i w wprowadzony w błąd sugerując się fałszywą recenzją. Może być wszczęcie postępowania przez UOKiK i ryzyko kary finansowej, której maksymalna wysokość może wynieść 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.
UOKiK kara za fałszywe recenzje – grzywny dla Opinie.pro i SN Marketing – pisał Wprost.
Po wielu miesiącach badania sprawy fałszywych recenzji UOKiK wskazał właśnie dwie ukarane za tę praktykę firmy.
Spółka Opinie.pro z siedzibą w Lubartowie została ukarana grzywną 40 tys. złotych za oferowanie pozytywnych recenzji oraz ocen w tzw. wizytówkach w Google Maps oraz na Facebooku. Wcześniej zakup opinii możliwy był też w portalach Tripadvisor, Ceneo, Oferteo, a nawet… ZnanyLekarz. UOKiK nakazał też spółce zakończyć te praktyki.
SN Marketing to zaś firma z Krakowa. Jak piszą media -
Od stycznia 2023 roku w życie wchodzą zapisy unijnej dyrektywy Omnibus, która ma za zadanie zwiększyć przejrzystość zakupów w sieci. Jednym z kluczowych aspektów jest większa odpowiedzialność sprzedawców. Jeśli pozwalają oni recenzować produkty na swojej platformie, to muszą też dokładnie informować, w jaki sposób weryfikuje prawdziwość opinii i czy wystawiająca recenzję osoba faktycznie zakupiła dany produkt.
Polacy przy zakupach towarów i usług w internecie bardzo często są mało świadomi zagrożenia, jakim jest manipulacja recenzjami. Nie warto swojej decyzji zakupowej opierać jedynie na recenzjach i wierzyć w nie jak „w biblię”. Tym bardziej, że wiadomo o wielu „kupionych”, bądź inaczej zmanipulowanych recenzjach produktów i usług w internecie. Mając taką wiedzę, naiwnością byłoby teraz kierowanie się przy wyborze produktu tylko recenzją z internetu...Zdecydowanie bezpiecznej jest poszukanie wśród znajomych, osoby która kupiła w tym sklepie internetowym, taki produkt jaki my poszukujemy. Albo możemy rozpytać wśród kolegów i koleżanek, czy ktoś nie był w tym hotelu, lub restauracji, do jakie my zamierzamy się udać. Ponadto warto zasięgnąć informacji z kilku niezależnych źródeł, niż tylko kierować się opinią o produkcie na stronie sklepu internetowego, lub producenta Także fora internetowe nie są wolne od manipulacji. Warto zatem zachować zdrowy rozsądek i dystans, niż kierować się impulsem, na jaki miała wpływ pozytywna opinia w internecie.
Źródło: https://biznes.wprost.pl/technologie/internet/11005789/uokik-
Ty też sugerujesz się opiniami z internetu? To błąd!
BIZNES