Główna Archiwum Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

Recenzje nakręcają sprzedaż, zwłaszcza te pozytywne. I bynajmniej nie jest to jakieś wielkie odkrycie. Dlatego większość podmiotów operujących w sieci korzysta z odpowiednich narzędzi do gromadzenia opinii klientów. Zdarza się, iż  internetowi oferenci towarów i usług decydują się na zakup pozytywnych ocen, lub inne nieuczciwe poczynania. Ta praktyka taka stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i jest niedozwolona, ale niestety bardzo często obecna w naszej zakupowej rzeczywistości.  Kupujący online są coraz częściej zwracają uwagę na opinie innych klientów. Z kolei publikacje zmanipulowanych opinii należy postrzegać jako reklamę wprowadzającą klientów w błąd. Na gruncie prawa to czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3, 14 i 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konsument, który zakłada autentyczność opinii, zostanie oszukany i w wprowadzony w błąd sugerując się fałszywą recenzją. Może być wszczęcie postępowania przez UOKiK i ryzyko kary finansowej, której maksymalna wysokość może wynieść 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary.

UOKiK kara za fałszywe recenzje – grzywny dla Opinie.pro i SN Marketing – pisał Wprost.

Po wielu miesiącach badania sprawy fałszywych recenzji UOKiK wskazał właśnie dwie ukarane za tę praktykę firmy.

Spółka Opinie.pro z siedzibą w Lubartowie została ukarana grzywną 40 tys. złotych za oferowanie pozytywnych recenzji oraz ocen w tzw. wizytówkach w Google Maps oraz na Facebooku. Wcześniej zakup opinii możliwy był też w portalach Tripadvisor, Ceneo, Oferteo, a nawet… ZnanyLekarz. UOKiK nakazał też spółce zakończyć te praktyki.

SN Marketing to zaś firma z Krakowa. Jak piszą media -tu  kara wyniosła 30 tys. złotych. Wprost pisał, że spółka „parała się” głównie tworzeniem fałszywych recenzji w aplikacji Google Maps, na zlecenie przedsiębiorców. Co ciekawe, nieczyste praktyki oferowane były w wielu pakietach z różnorodną częstotliwością publikacji i z dodatkową opłatą za zdjęcia czy dłuższe wpisy- czytamy we Wprost.

Od stycznia 2023 roku w życie wchodzą zapisy unijnej dyrektywy Omnibus, która ma za zadanie zwiększyć przejrzystość zakupów w sieci. Jednym z kluczowych aspektów jest większa odpowiedzialność sprzedawców. Jeśli pozwalają oni recenzować produkty na swojej platformie, to muszą też dokładnie informować, w jaki sposób weryfikuje prawdziwość opinii i czy wystawiająca recenzję osoba faktycznie zakupiła dany produkt.

Polacy przy zakupach towarów i usług w internecie bardzo często są mało świadomi zagrożenia, jakim jest manipulacja recenzjami. Nie warto swojej decyzji zakupowej opierać jedynie na recenzjach i wierzyć w nie jak „w biblię”. Tym bardziej, że wiadomo o wielu „kupionych”, bądź inaczej zmanipulowanych recenzjach produktów i usług w internecie. Mając taką wiedzę, naiwnością byłoby teraz kierowanie się przy wyborze produktu tylko recenzją z internetu...Zdecydowanie bezpiecznej jest poszukanie wśród znajomych, osoby która kupiła w tym sklepie internetowym, taki produkt jaki my poszukujemy. Albo możemy rozpytać wśród kolegów i koleżanek, czy ktoś nie był w tym hotelu, lub restauracji, do jakie my zamierzamy się udać. Ponadto warto zasięgnąć informacji z kilku niezależnych źródeł, niż tylko kierować się opinią o produkcie na stronie sklepu internetowego, lub producenta Także fora internetowe nie są wolne od manipulacji. Warto zatem zachować zdrowy rozsądek i dystans, niż kierować się impulsem, na jaki miała wpływ pozytywna opinia w internecie.





Źródło: https://biznes.wprost.pl/technologie/internet/11005789/uokik-kara-za-kupowanie-recenzji-dwie-firmy-z-grzywnami.html, https://business.trustedshops.pl/blog/kupno-pozytywnych-opinii-niedozwolona-praktyka/


Ty też sugerujesz się opiniami z internetu? To błąd!

(20.12.2022)Kupowanie opinii w internecie. W handlu online, wyborze wczasów, restauracji, a nawet lekarza zaufanie jest czynnikiem o nadrzędnym znaczeniu. Duża grupa internautów podczas zakupów uwzględnia opinie innych klientów. Wiele  badań dowodzi, że ich obecność wspomaga sprzedaż. Potencjalni nabywcy chcą mieć pewność, że towar będzie zgodny z opisem i że po złożeniu zamówienia przesyłka dotrze bez opóźnień. Klienci hotelu chcą mieć pewność, że to dobre miejsc z którego chcą skorzystać itd. itp.  Fałszywe recenzje to obecnie prawdziwa plaga w internecie. UOKiK postanowił zająć się tematem kupowania pozytywnych opinii i już ukarał grzywną już dwie filmy, przyłapane na takich nieczystych zagrywkach. Ale te ukarane przez UOKIK oszustwa to zaledwie czubek góry lodowej, znikomy ułamek procenta, tego procederu, jakim jest oszukiwane klienta,  za pomocą fałszywych, „kupionych” opinii.

BIZNES

reklama
reklama