Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.
Sąd wytknął też Komisji Europejskiej, że "przyjęła różne zobowiązania, które nie
zapewniają zachowania skutecznej konkurencji na rynku".
Przypomnijmy, że w czerwcu 2020 r. Berlin zgłosił Komisji Europejskiej chęć udzielenia
publicznego wsparcia dla Lufthansy. I to na niebagatelną sumę - aż 6 mld euro. Nie
wszczynając formalnego postępowania wyjaśniającego, Komisja Europejska uznała działanie
niemieckiego rządu za pomoc państwa zgodną z regułami wspólnego rynku. KE pod kierownictwem
von der Leyen zezwoliła Berlinowi na dokapitalizowanie Lufthansy z zastrzeżeniem
zakazu wypłaty dywidend, wykupu akcji własnych, a także wstrzymaniem niektórych przejęć
do czasu zwrotu pomocy państwa.
Tyle, że rok później arbitralną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie Lufthansy
zakwestionowali dwaj inni przewoźnicy: Ryanair i niemiecki Condor. Domagali się
odebrania udzielonej pomocy a także zablokowania dostępu Lufthansy do 3 mld euro
kredytu. Twierdzili, że przyznanie wsparcia przez niemiecki rząd tylko Lufthansie
dyskryminuje innych przewoźników.
Komisja Europejska może odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości UE - najwyższego
organu europejskiego w kwestiach prawnych. KE, która zwykle broni interesów gospodarczych
Berlina, najprawdopodobniej właśnie tak uczyni.
Źródło: https://biznes.interia.pl
TSUE unieważnił decyzję Komisji Europejskiej w sprawie rządowej finansowej pomocy
Lufthansie
(10.05.2023)Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu unieważnił decyzję Komisji Europejskiej
sprzed trzech lat w sprawie finansowej pomocy Lufthansie. TSUE wykazał, że KE popełniła
wiele błędów. Chodzi o wydanie zgody na dokapitalizowanie narodowych linii lotniczych
przez niemiecki rząd. Lufthansa otrzymała w 2020 r. 6 mld euro rządowego wsparcia,
które miało zrekompensować mu straty wywołane pandemią COVID-19. Zdaniem sędziów,
unijny organ ochrony konkurencji nie wymagał również mechanizmu zachęcającego Lufthansę
do jak najszybszego odkupienia udziałów w Niemczech. Popełniono też błąd zaprzeczając,
jakoby przewoźnik posiadał znaczącą pozycję rynkową na niektórych lotniskach.