Główna Archiwum Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

Sąd wytknął też Komisji Europejskiej, że "przyjęła różne zobowiązania, które nie zapewniają zachowania skutecznej konkurencji na rynku".

Przypomnijmy, że w czerwcu 2020 r. Berlin zgłosił Komisji Europejskiej chęć udzielenia publicznego wsparcia dla Lufthansy. I to na niebagatelną sumę - aż 6 mld euro. Nie wszczynając formalnego postępowania wyjaśniającego, Komisja Europejska uznała działanie niemieckiego rządu za pomoc państwa zgodną z regułami wspólnego rynku. KE pod kierownictwem von der Leyen zezwoliła Berlinowi na dokapitalizowanie Lufthansy z zastrzeżeniem zakazu wypłaty dywidend, wykupu akcji własnych, a także wstrzymaniem niektórych przejęć do czasu zwrotu pomocy państwa.

Tyle, że rok później arbitralną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie Lufthansy zakwestionowali dwaj  inni przewoźnicy: Ryanair i niemiecki Condor. Domagali się odebrania udzielonej pomocy a także zablokowania dostępu Lufthansy do 3 mld euro kredytu. Twierdzili, że przyznanie wsparcia przez niemiecki rząd tylko Lufthansie dyskryminuje innych przewoźników.

Komisja Europejska może odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości UE -  najwyższego organu europejskiego w kwestiach prawnych. KE, która zwykle broni interesów gospodarczych Berlina, najprawdopodobniej właśnie tak uczyni.




Źródło:  https://biznes.interia.pl


TSUE unieważnił decyzję Komisji Europejskiej w sprawie rządowej finansowej pomocy Lufthansie

(10.05.2023)Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu unieważnił decyzję Komisji Europejskiej sprzed trzech lat w sprawie finansowej pomocy Lufthansie. TSUE wykazał, że KE popełniła wiele błędów. Chodzi o wydanie zgody na dokapitalizowanie narodowych linii lotniczych przez niemiecki rząd. Lufthansa  otrzymała w 2020 r. 6 mld euro rządowego wsparcia, które miało zrekompensować mu straty wywołane pandemią COVID-19. Zdaniem sędziów, unijny organ ochrony konkurencji nie wymagał również mechanizmu zachęcającego Lufthansę do jak najszybszego odkupienia udziałów w Niemczech. Popełniono też błąd zaprzeczając, jakoby przewoźnik posiadał znaczącą pozycję rynkową na niektórych lotniskach.

POLITYKA

reklama
reklama