Główna Archiwum Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności. Jeśli tego nie akceptujesz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

Żegluga statkiem do Zalewu Wiślanego bez konieczności przekraczania wód terytorialnych Federacji Rosyjskiej jest teraz możliwa dzięki nowemu kanałowi. Kanał Wiślany umożliwia bezpośredni transport z Bałtyku do Zatoki Wiślanej. Kanał budzi entuzjazm i nadzieje, ale też wywołuje krytykę dowiadujemy się ze strony arte.tv.de. Niemiecki widz ze filmu o kanale na Mierzei Wiślanej dowiaduje się, że teraz Polacy nie muszą się już prosić Rosji, ani być zależnym od  jej widzimisię. Nowy kanał daje Polsce, a zwłaszcza miastu Elbląg ogromne możliwości rozwoju. Burmistrz tego miasta wypowiadający dla niemieckiej telewizji potwierdził, że kanał to wielka szansa nie tylko dla miasta. I, że spodziewa się zwiększenia nie tylko ruchu turystycznego, ale innych możliwości zarabiania związanych z tą inwestycją. Zwłaszcza kiedy zostaje nawiązane do niemieckiej historii tego miasta, które miało dzięki położeniu połączenia drogą morską z licznymi portami rozsianymi po całej Europie.

Telewizja ARTE w swoim filmie przekonuje, że nie wszystko jeszcze zostało dopięte na ostatni guzik. Kanał jest zbyt płytki i należy go pogłębić, aby to portu mogły zawijać statki o wielkim tonażu. Kolejnym mankamentem przywoływanym w filmie o kanale jest fakt, iż nie cała infrastruktura została jeszcze ukończona. W filmie senator PO straszył, że polski rząd chce przejąć lokalny port. Nazywał to „grandą” i „szantażem”. W filmie telewizji ARTE pokazywany był inny jeszcze krytyk budowy, który ubolewał nad tym, że ta inwestycja w ogóle powstała. Nazywał tę inwestycją „bezsensowną”. Tradycyjnym kontrargumentem, jaki dość często pada z ust przeciwników inwestycji, jest rzekoma troska o środowisko naturalne.


Port w Elblągu był jedynym portem, do którego swoboda żeglugi po II wojnie światowej została ograniczona. Wynikało to z restrykcyjnych przepisów po stronie rosyjskiej, które obowiązywały statki przepływające przez Cieśninę Piławską. Cieśnina Piławska była jednym z elementów uzależnienia Polski od Rosji. Przekop Mierzei Wiślanej realizuje jednocześnie strategię w zakresie bezpieczeństwa morskiego. Utrzymanie pełnej zasady wolności żeglugi na Bałtyku jest celem strategicznym wszystkich państw naszego regionu.  




Źródło: https://www.arte.tv/de/videos/107710-222-A/polen-neuer-kanal-durch-weichsel-nehrung/


Telewizja ARTE o kanale przez Mierzeję Wiślaną

(18.09.2022) Kanał przez przez Mierzeję Wiślaną odbija się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Rosja od samego początku bacznie się przyglądała tej polskiej, strategicznej inwestycji, mocno ją krytykując i starając się nawet ze wszystkich sił zablokować. Ale budowa kanału uwalniającego Polskę od zależności od widzimisię Putina była śledzona z wielką uwagą również u naszego zachodniego sąsiada. Żegluga statkiem do Zalewu Wiślanego bez konieczności przekraczania wód terytorialnych Federacji Rosyjskiej jest teraz możliwa dzięki nowemu kanałowi. Kanał Wiślany umożliwia bezpośredni transport z Bałtyku do Zatoki Wiślanej. Kanał budzi entuzjazm i nadzieje, ale też wywołuje krytykę – dowiadujemy się ze strony internetowej telewizji ARTE.

GOSPODARKA

reklama
reklama