Główna Redakcja Archiwum
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności  Jęśli tego nie akceptujsz, nie korzystaj z tej strony.

ISSN 2299-1328

www.komentatoreuropa.pl

(14.02.2022)Wczoraj wybrano, w zasadzie ogłoszono z góry znany wynik wyborów na prezydenta Niemiec. Ponownie "nowym", prezydentem Niemiec został Frank Walter-Steinmeier. To będzie druga kadencja tego polityka związanego z SPD, bliskiego znajomego Gerharda Schrödera. Steinmeier  zasłynął z udzielenia poparcia dla kontrowersyjnej niemiecko – rosyjskiej inwestycji Nord Stream. W Polsce jego postawa i chwalenie Nord Stream 2 została przyjęta ze sporą rezerwą. Słowa prezydenta Niemiec Waltera Steinmeiera o Nord Stream2 są karygodne - stwierdził w ówczesny lider Platformy Obywatelskiej Borys Budka.  Niepokój w Polsce wzbudziły doniesienia o  tym, że obecny niemiecki rząd i jak ten pod kierownictwem Angeli Merkel, blokowały dostawy broni dla Ukrainy. Między innymi przez działania Berlina Ukraina stała się łatwym celem dla Rosji i to mogło zachęcić Putina do eskalacji działań, z jaką mamy obecnie do czynienia Napięcie na granicy rosyjsko-ukraińskiej sięga zenitu. Opinia międzynarodowa obawia się wybuch konfliktu w każdym momencie. Tymczasem „Frankfurter Allgemeine Zeitung” donosi o tym, że mimo wszystko niemieckie firmy   kontynuują lobbing w Rosji mimo narastających napięć politycznych.
Niemiecki dziennik opisuje projekt lobbingowy realizowany w Rosji z udziałem około 20 niemieckich koncernów i pod patronatem szefów MSZ Niemiec i Rosji. Broszura projektu Niemiecko-Rosyjska Izba Handlu Zagranicznego (AHK) wzywa: „I Ty zostań mistrzem Rosji!”, a na stronie internetowej wśród uczestników można znaleźć „wielkie nazwy niemieckiej gospodarki”: Volkswagen i Mercedes, Siemens i Henkel, Lufthansa, Deutsche Bank, Schaeffler, SAP czy Metro, sieć handlu detalicznego Globus, producent maszyn rolniczych Claas i kilka innych, jak czytamy we „Frankfurter Allgemeine Zeitung” .

Niemieckie koncerny mistrzami Rosji. Niemiecki lobbing kraju Putina nawet w czasie zagrożenia inwazją na Ukrainę

Niemiecki lobbing w kraju Putina trwa w najlepsze mimo zagrożenia inwazją Ukrainy. Niemieckie koncerny kontynuują lobbing w Rosji mimo narastających napięć politycznych – pisze o tym „Frankfurter Allgemeine Zeitung”

POLITYKA

„Celem projektu jest ‚publiczna prezentacja zaangażowania niemieckiej gospodarki w Rosji’ oraz ‚wzmocnienie współpracy między rosyjskimi i niemieckimi firmami’. Chodzi o kontakty z rosyjską polityką oraz medialną obecność w tym kraju” – relacjonuje „FAZ”. Według gazety firmy reklamują się na wystawie objazdowej, a dla VIP-ów przeznaczono wartościowy album fotograficzny.  Ale nawet niemiecki dziennik uważa, że to nieodpowiednia kampania w złych czasach

„W zwykłych czasach byłby to gody uwagi projekt. W końcu zadaniem Izb Handlu Zagranicznego jest reprezentowanie interesów przedsiębiorstw i wspieranie współpracy gospodarczej. Jednak czasy nie są zwyczajne; jest groźba militarnego ataku Rosji na Ukrainę. Przez spór o gazociąg Nord Stream 2 świat bacznie przygląda się niemiecko-rosyjskim stosunkom gospodarczym. Wielu na Zachodzie zarzuca Niemcom i przedstawicielom niemieckiej gospodarki zbyt bliskie więzi z Rosją. A zatem jak odpowiedni jest taki lobbing w czasach, gdy stawką jest wojna i pokój?” – pisze się „FAZ”. Mało tego, ja informuje dziennik, żadne z przedsiębiorstw, zapytanych przez gazetę, nie zdystansowało się od udziału w trwającym od 2 lat projekcie AHK albo określenia „mistrzowie Rosji”. „Zamiast tego podkreślają znaczenie rynku rosyjskiego.” – pisze „FAZ”. „Rzeczniczka Mercedesa pisze, że Rosja jest ważnym rynkiem i lokalizacją produkcji dla firmy, że Metro ponosi odpowiedzialność wobec około 10 tysięcy pracowników i 2,5 miliona klientów. Ci klienci to samodzielni przedsiębiorcy z sektorów gastronomii i handlu, ważni dla różnorodnego społeczeństwa” – cytuje „FAZ”. Na to wygląda, że dla Niemców, dla niemieckiego biznesu nic się nie dzieje, a sprawy biegną swoim torem.  Zachowują się tak jak by ta sytuacja ich nie obchodziła, ale przynajmniej bardzo mało dotyczyła. Przedstawiciele niemieckich firm w Rosji chętniej mówili o nadziei na pokojowe rozwiązanie, niż o odpowiedzialności za sytuację i nie bardzo chcą się pochylić na tym faktem, że to chyba nie jest Jednak najlepszy czas, chwaleniem się lobbingiem w kraju Putina. Ta mocno pro rosyjska postawa niemieckiego biznesu była znana od dawna i nie jest jakim zaskoczeniem. Ale nawet niemiecka gazeta wątpiła, czy to naprawdę dobry moment, aby podobne kampanie prowadzić właśnie teraz i w tym akurat kraju?



Źródło: Frankfurter Allgemeine Zeitung, https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/deutsche-unternehmen-praesentieren-sich-als-russland-meister-17802160.html, https://www.dw.com/pl/faz-niemieckie-koncerny-mistrzami-rosji/a-60771635


reklama
reklama