(14.02.2022)Wczoraj wybrano, w zasadzie ogłoszono z góry znany wynik wyborów na prezydenta
Niemiec. Ponownie "nowym", prezydentem Niemiec został Frank Walter-Steinmeier. To
będzie druga kadencja tego polityka związanego z SPD, bliskiego znajomego Gerharda
Schrödera. Steinmeier zasłynął z udzielenia poparcia dla kontrowersyjnej niemiecko
– rosyjskiej inwestycji Nord Stream. W Polsce jego postawa i chwalenie Nord Stream
2 została przyjęta ze sporą rezerwą. Słowa prezydenta Niemiec Waltera Steinmeiera
o Nord Stream2 są karygodne - stwierdził w ówczesny lider Platformy Obywatelskiej
Borys Budka. Niepokój w Polsce wzbudziły doniesienia o tym, że obecny niemiecki
rząd i jak ten pod kierownictwem Angeli Merkel, blokowały dostawy broni dla Ukrainy.
Między innymi przez działania Berlina Ukraina stała się łatwym celem dla Rosji i
to mogło zachęcić Putina do eskalacji działań, z jaką mamy obecnie do czynienia Napięcie
na granicy rosyjsko-ukraińskiej sięga zenitu. Opinia międzynarodowa obawia się wybuch
konfliktu w każdym momencie. Tymczasem „Frankfurter Allgemeine Zeitung” donosi o
tym, że mimo wszystko niemieckie firmy kontynuują lobbing w Rosji mimo narastających
napięć politycznych.
Niemiecki dziennik opisuje projekt lobbingowy realizowany w
Rosji z udziałem około 20 niemieckich koncernów i pod patronatem szefów MSZ Niemiec
i Rosji. Broszura projektu Niemiecko-Rosyjska Izba Handlu Zagranicznego (AHK) wzywa:
„I Ty zostań mistrzem Rosji!”, a na stronie internetowej wśród uczestników można
znaleźć „wielkie nazwy niemieckiej gospodarki”: Volkswagen i Mercedes, Siemens i
Henkel, Lufthansa, Deutsche Bank, Schaeffler, SAP czy Metro, sieć handlu detalicznego
Globus, producent maszyn rolniczych Claas i kilka innych, jak czytamy we „Frankfurter
Allgemeine Zeitung” .
„Celem projektu jest ‚publiczna prezentacja zaangażowania niemieckiej gospodarki w
Rosji’ oraz ‚wzmocnienie współpracy między rosyjskimi i niemieckimi firmami’. Chodzi
o kontakty z rosyjską polityką oraz medialną obecność w tym kraju” – relacjonuje
„FAZ”. Według gazety firmy reklamują się na wystawie objazdowej, a dla VIP-ów przeznaczono
wartościowy album fotograficzny. Ale nawet niemiecki dziennik uważa, że to nieodpowiednia
kampania w złych czasach
„W zwykłych czasach byłby to gody uwagi projekt. W końcu zadaniem Izb Handlu Zagranicznego
jest reprezentowanie interesów przedsiębiorstw i wspieranie współpracy gospodarczej.
Jednak czasy nie są zwyczajne; jest groźba militarnego ataku Rosji na Ukrainę. Przez spór
o gazociąg Nord Stream 2 świat bacznie przygląda się niemiecko-rosyjskim stosunkom
gospodarczym. Wielu na Zachodzie zarzuca Niemcom i przedstawicielom niemieckiej gospodarki
zbyt bliskie więzi z Rosją. A zatem jak odpowiedni jest taki lobbing w czasach, gdy
stawką jest wojna i pokój?” – pisze się „FAZ”. Mało tego, ja informuje dziennik,
żadne z przedsiębiorstw, zapytanych przez gazetę, nie zdystansowało się od udziału
w trwającym od 2 lat projekcie AHK albo określenia „mistrzowie Rosji”. „Zamiast tego
podkreślają znaczenie rynku rosyjskiego.” – pisze „FAZ”. „Rzeczniczka Mercedesa pisze,
że Rosja jest ważnym rynkiem i lokalizacją produkcji dla firmy, że Metro ponosi odpowiedzialność
wobec około 10 tysięcy pracowników i 2,5 miliona klientów. Ci klienci to samodzielni
przedsiębiorcy z sektorów gastronomii i handlu, ważni dla różnorodnego społeczeństwa”
– cytuje „FAZ”. Na to wygląda, że dla Niemców, dla niemieckiego biznesu nic się nie
dzieje, a sprawy biegną swoim torem. Zachowują się tak jak by ta sytuacja ich nie
obchodziła, ale przynajmniej bardzo mało dotyczyła. Przedstawiciele niemieckich firm
w Rosji chętniej mówili o nadziei na pokojowe rozwiązanie, niż o odpowiedzialności
za sytuację i nie bardzo chcą się pochylić na tym faktem, że to chyba nie jest Jednak
najlepszy czas, chwaleniem się lobbingiem w kraju Putina. Ta mocno pro rosyjska postawa
niemieckiego biznesu była znana od dawna i nie jest jakim zaskoczeniem. Ale nawet
niemiecka gazeta wątpiła, czy to naprawdę dobry moment, aby podobne kampanie prowadzić
właśnie teraz i w tym akurat kraju?
Źródło: Frankfurter Allgemeine Zeitung, https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/deutsche-unternehmen-praesentieren-sich-als-russland-meister-17802160.html,
https://www.dw.com/pl/faz-niemieckie-koncerny-mistrzami-rosji/a-60771635