Powrót

GOSPODARKA

Poważne problemy niemieckich koncernów samochodowych. Mercedes ogranicza „elektryki” a Volkswagen może się znaleźć w poważnych tarapatach


Mercedes rezygnuje  z utopii, jaką były zapowiedzi przejścia na przoduję tylko elektryków, a Volkswagena czekają poważne cięcia, a nawet zwolnienia pracowników.  Wyraźne spowolnienie wzrostu w 2023 r., a nawet prognozowany spadek sprzedaży w 2024 r. to  przede wszystkim efekt wycofania dopłat do zakupu „elektryków” w państwach Europy Zachodniej. I właśnie te dane skłaniają czołowych producentów samochodowych do przemyśleń. Zarządzającym Mercedesem do zmiany strategii elektryfikacji swojego portfolio, a Volkswagena do mocniejszego jeszcze zaciskania pasa. Mercedes planował wycofanie z oferty aut spalinowych do 2030 r., prawdopodobnie tak się nie stanie. Niemiecki koncern stał się bardziej sceptyczny jeżeli chodzi o elektryfikację swoich modeli. Powód jest banalny -  te nie przynoszą spodziewanych zysków – informuje Business Insider.


Publikacja: 29.02.2024

Ograniczenia w dotacjach państwowych, ukrytych w postaci dopłat mocno uderzają w popyt na elektryki  Mercedes odnotował  spadek zysków już w IV kw. 2023 r. Władze koncernu wiążą go z mniejszym od spodziewanego zainteresowaniem autami elektrycznymi. W 2023 r. sprzedaż aut elektrycznych po raz kolejny była wyższa niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych stowarzyszenia ACEA, w 2023 r. w UE sprzedano ok. 1,5 mln aut elektrycznych – o ok. 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Prądem zasilany był co siódmy nowy samochód. W samych Niemczech w 2023 r. zarejestrowano ponad pół miliona „elektryków”.

Jak dowiadujemy się z ekonomicznych mediów w 2024 r. ma być  jeszcze gorszy. Branża motoryzacyjna spodziewa się pierwszego w historii spadku liczby sprzedanych aut zasilanych prądem.


Prognozy VDA – niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego (odpowiednik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), mówią, iż w 2024 r. w Niemczech sprzedanych zostanie ok. 451 tys. elektryków, co oznaczałoby obniżkę o 14 proc. r/r.

Szacuje się, że mocne wyhamowanie tendencji wzrostowej w 2023 r. i prognozowany spadek sprzedaży w 2024 r. to skutek wycofania dopłat do zakupu „elektryków” w państwach Europy Zachodniej.

I właśnie te dane skłaniają włodarzy Mercedesa do zmiany strategii elektryfikacji swojego portfolio. Mercedes wycofał się z postawienia na auta w pełni elektryczne. Z kolei jak informuje Handelsblatt kiedy w połowie marca Volkswagen opublikuje swój roczny raport za ubiegły rok, największy europejski producent samochodów przedstawi sobie pozytywny raport na temat swoich celów w zakresie emisji CO2 dla floty. Wstępne dane VW dostępne dla Handelsblatt pokazują , że średnia emisja dwutlenku węgla dla wszystkich pojazdów dostarczanych przez grupę Dax w UE wynosi 118,4 grama na kilometr. Limit wynosił 122 gramy na kilometr. Od 2025 r. Bruksela zaostrzy limity dla producentów samochodów. Emisja CO2 we flotach samochodowych powinna być wówczas o 15 procent niższa. Dlatego producent  musi szybko zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych ze swojej floty pojazdów. Będzie to możliwe jedynie pod warunkiem zwiększenia udziału w sprzedaży niskoemisyjnych samochodów elektrycznych. Handelsblatt pisze, że osoba blisko związana z biznesem samochodów elektrycznych Volkswagena mówi wyraźnie: „Jeśli szybko nie uda nam się zebrać liczb, w 2025 r. będziemy mieli ogromny problem z emisją CO2”.

Oznacza to, że VW będzie musiał mocno zaciskać pasa i szukać znacznych oszczędności, To będzie się wiązało ze zwolnieniami i ograniczeniem zatrudnienia Dwa duże niemieckie koncerny mają poważne problemy przez wymogi UE i wymuszanie elektryfikacji Mercedes jednak postanowił zrezygnować z utopii jaką jest postawienie jedynie na elektryki. Władze firmy obserwując co dzieje się na rynku zrozumiały, że poprzedni pomysł był po prostu zły i mógłby doprowadzić do znaczących szkód.




Źródło: https://www.bankier.pl, https://www.handelsblatt.com,  Business Insider,


Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności .

reklama