POLITYKA   Komentator. Europa-Niemcy-Polska  
reklama

W portach


Janusz Piechociński

Poseł na Sejm RP


/29.08.2012/ W poniedziałek byłem na Wybrzeżu Zachodnim .Byłem w Gazoporcie , Terminalu Gazowym, rozmawiałem z pracownikami Urzędu Morskiego. Inwestycje robią olbrzymie wrażenie a co ważne Gazoport jest realizowany bez opóźnienia. Trwają też prace w samym zespole portów Szczecin –Świnoujście. W lipcu Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało o decyzji przyznania 70,88 mln zł ze środków europejskich do rozbudowy infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu . Całkowity koszt inwestycji to ponad 152 mln zł.

W ramach inwestycji zostanie wybudowane nowe stanowisko promowe. Powstanie m.in. nabrzeże o długości 242,15 m o głębokości technicznej 12 m i głębokości dopuszczalnej 13 m, oraz ruchome pomosty umożliwiające pasażerom i samochodom dostanie się na pokład promu.

Nowe stanowisko statkowe umożliwi przyjmowanie jednostek promowych o maksymalnej długości 220 m, które z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury portowej w Świnoujściu obecnie nie są obsługiwane.

Dla przypomnienia:


Porty w Szczecinie i w Świnoujściu tworzą jeden z największych w regionie Morza Bałtyckiego zespołów portowych. Port w Świnoujściu położony jest bezpośrednio nad samym morzem, natomiast port w Szczecinie usytuowany jest 65 km w głąb lądu. Przejście torem wodnym z redy w Świnoujściu do Szczecina trwa 4 godziny. Port w Świnoujściu może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 13,2 m i długości 270 m. Port w Szczecinie może przyjąć statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m i długości 215 m.
Z portu w Świnoujściu kursują pasażerskie promy do Danii i Szwecji.