-GOSPODARKA-
Polska rośnie w siłę, jako miejsce produkcji e-autobusów
/08.12.2020/ Jak donosi Deutsche Welle niedawno produkcję swoich pojazdów rozpoczął w Polsce także niemiecki MAN Truck & Bus. Do trzeciego co do wielkości europejskiego producenta autobusów elektrycznych, firmy Solaris, dołączył obecnie MAN Truck & Bus, którego pierwsze pojazdy pasażerskie zjechały z linii produkcyjnej w Starachowicach już w październiku tego roku. Polski oddział MAN, należący do koncernu Volkswagen, zamierza do końca roku dostarczyć pierwszych 17 autobusów elektrycznych do przedsiębiorstwa transportu publicznego Hamburg-Holstein (VHH). Od Nobina Sverige, największego szwedzkiego przewoźnika autobusowego nadeszło już zamówienie na 22 sztuki i szykują się dalsze zamówienia.
Nowa inwestycja MAN zdecydowanie wzmacnia pozycję Polski w segmencie bezemisyjnego transportu publicznego. „Jestem bardzo zadowolony, że udało nam się rozpocząć produkcję seryjną naszego innowacyjnego, wielokrotnie nagradzanego autobusu Lion’s City E. Uruchomienie produkcji seryjnej jest dla MAN Truck & Bus i dla zakładów w Starachowicach ważnym krokiem w ramach „mapy drogowej elektromobilności”. W ten sposób poszerzamy naszą ofertę produktów i konsekwentnie zmierzamy w kierunku zrównoważonej mobilności”, mówi Michael Kobriger, członek zarządu odpowiedzialny w MAN Truck & Bus za produkcję i logistykę. Z kolei wrocławski oddział Volvo jest jedynym zakładem produkcyjnym firmy w Europie, który produkuje autobusy elektryczne. Firma pozyskała zamówienia na ponad 850 takich pojazdów. Także Scania wybrała Polskę i produkuje autobusy elektryczne w Słupsku. Szacuje się, że około jednej trzeciej wszystkich autobusów elektrycznych w Europie jest produkowanych w Polsce.
Jako ciekawostkę można dodać, że w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku Solaris miał największy udział we flocie nowo zarejestrowanych autobusów z silnikami elektrycznymi w Europie zachodniej.
Wejście MAN do Polski i sektora autobusów elektrycznych nie było żadnym zaskoczeniem. Polska jest postrzegana jako doskonale miejsce do wytwarzania takich produktów.
Atutami Polski jest wsparciE rządu, położenie geograficzne, dobrze rozwinięta sieci dostaw i lokalnych producentów części. Warto do tego dodać, że Ekoenergetyka-Polska należy do czołowych dostawców infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych. Firma do tej pory wyprodukowała stacje ładowania e-autobusów dla 70 miast w 16 krajach Europy, takich jak Niemcy, Hiszpania, Francja, Szwecja czy Norwegia. Tylko w ciągu 10 miesięcy 2020 roku w Polsce zarejestrowano aż 154 nowe autobusy elektryczne. Nie bez znaczenia jest też pomoc polskiego rządu. Szybki rozwój rynku autobusów elektrycznych w Polsce wspierany jest przez polski rząd. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć 1,3 miliarda złotych na dotacje i pożyczki dla władz lokalnych inwestujących w autobusy elektryczne, autobusy wodorowe, a także w niezbędną infrastrukturę. Polska potrafiła zadbać o warunki, aby europejscy producenci e-autobusów wybrali kraj nad Wisłą.
Źródło: dw.de, automotivesuppliers.pl
Drogi Czytelniku/Czytelniczko Komentator Europa-Niemcy-Polska nie gromadzi, ani nie
przetwarza w celach marketingowych, ani innych Państwa danych. Strona zamieszcza
reklamy zewnętrznych partnerów, a na ich politykę nie mamy żadnego wpływu. Zamieszczane
są również linki zewnętrze, na które nie mamy wpływu. Swoją decyzję zawsze mozesz
zmienić. Wystarczy namieść odpowiednie zmiany w ustawieniach. Tu o naszej polityce
prywatności. Jeśli się z tym nie zgadzasz napisz bezpośrednio do naszych partnerów,
lub zrezygnuj z korzystania ze strony. Jeśli się zgadzasz, pozostań naszym Czytelnikiem.