Komentator Inne

www.komentatoreuropa.pl

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności .
Nie tylko historia budynku Dworca Nadodrze
Jan Lipko














/04.02.2019/ Grafika przedstawia jeden z najważniejszych i na pewno najbardziej znanych wrocławskich dworców kolejowych. Wrocław Nadodrze – stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców. Powstały one w 1868 według projektu Hermanna Grapowa. Stacja jest położona na linii kolejowej nr 143 łączącej Kalety i Wrocław Mikołajów. Dworzec mieści się na osiedlu Nadodrze. Grafika przedstawiam budynek dworca wzniesiony z czerwonej nieotynkowanej cegły. Jest długi na 190 m. Był wybudowany w modnym w Niemczech lat 60. dziewiętnastego wieku stylu historyzującym. Trójkondygnacyjny korpus dworca posiada trzy ryzality, z czego środkowy, czterokondygnacyjny, poprzedzony jest arkadowym portykiem. Modernizację dworca rozpoczęto w 1912, a dokończono po I wojnie światowej. W latach dwudziestych XX w., przebudowując tunele i perony, a także dokonując zmian w części towarowej. Już od roku 1855 Kolej Opolsko-Tarnogórska usiłowała uzyskać koncesję na połączenie Wrocławia z Górnym Śląskiem trasą przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec, ale koncesję w tym czasie uzyskały Koleje Górnośląskie. Dworzec Nadodrze rozpoczął funkcjonowanie 28 maja 1868 odprawiając i przyjmując pociągi na trasie z Wrocławia do Oleśnicy  przez Psie Pole, a 13 listopada tego samego roku uruchomiono docelowe połączenie Wrocław – Fosowskie. Początkowo dworzec zwany był Rechte-Oder-Ufer-Thorbahnhof(Dworzec Bramny Kolei Prawego Brzegu Odry), później krócej Breslau Odert(h)or (Wrocław Brama Odrzańska).
reklama











Po II wojnie światowej, w lipcu 1945, dworzec Nadodrze był pierwszym, który mógł przyjmować pociągi z kierunków wschodnich. Znamienne jest, iż również pierwsza uruchomiona we Wrocławiu linia tramwajowa – nr 1 – połączyła ten dworzec ze stosunkowo najmniej zrujnowanym osiedlem Wrocławia – Biskupinem.
Obecnie na „Nadodrzu” zatrzymują się pociągi osobowe i pośpieszne wszystkich przewoźników świadczących usługi przewozów pasażerskich na Dolnym Śląsku (PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie). W 2009 roku budynek dworcowy przejął z zasobów PKP Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Następnie, obiekt został przekazany dolnośląskiemu oddziałowi spółki Przewozy Regionalne z przeznaczeniem na przyszłą siedzibę. Jednak w 2018 roku obiegła media informacja o tym, że  będzie nowy właściciel budynku. Gazeta Wrocławska informowała , że  Przewozy Regionalne podpisały umowę na sprzedaż dworca Wrocław Nadodrze. Inwestorem jest najprawdopodobniej firma Topacz Investments - właściciel zamku Topacz i wrocławskiej mariny, choć  - sama Gazeta Wrocławska – napisała jednocześnie, że przedstawiciele spółki temu zaprzeczali.   Inne media donosiły o tym, że nowy właściciel planuje wręcz rewolucyjne zmiany. Miały tu powstać  między innymi restauracja z browarem, kawiarnia z niewielkim kinem czy mieszkania z zielonymi tarasami. – To wszystko według zapowiedzi ma powstać w zabytkowym gmachu Dworca Nadodrze, obok którego stanie nowy budynek biurowo-usługowy.

Źródło: Wikipedia, www.wroclife.pl, www.gazetawroclawska.pl

Grafika pt. Fantazja o "Nadodrzu" Wykonanie: m.Kowalsky Data wykonania: 2019 rok. Grafika jest wykonana techniką ołówka i kredki akwarelowej. Wymiary: -szerokość: 20 cm -wysokość: 14 cm . Grafika przedstawia jeden z najważniejszych i na pewno najbardziej znanych wrocławskich dworców kolejowych. Wrocław Nadodrze – stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców. Powstały one w 1868 według projektu Hermanna Grapowa. Stacja jest położona na linii kolejowej nr 143 łączącej Kalety i Wrocław Mikołajów. Dworzec mieści się na osiedlu Nadodrze. Grafika przedstawiam budynek dworca wzniesiony z czerwonej nieotynkowanej cegły. Jest długi na 190 m. Był wybudowany w modnym w Niemczech lat 60. dziewiętnastego wieku stylu historyzującym. Trójkondygnacyjny korpus dworca posiada trzy ryzality, z czego środkowy, czterokondygnacyjny, poprzedzony jest arkadowym portykiem. Modernizację dworca rozpoczęto w 1912, a dokończono po I wojnie światowej. W latach dwudziestych XX w., przebudowując tunele i perony, a także dokonując zmian w części towarowej. Grafika jest dość wiernym odwzorowaniem po dziś dzień istniejącego budynku Nawet kolory nawiązują, chociaż nie są identyczne – do oryginału. Każdy oglądający ten obraz może mieć własne i indywidualne wyobrażenie Dworca Nadodrze.
Grafika jest wykonana w jednym egzemplarzu i posiada dokument poświadczający jej autentyczność.
reklama
reklama

Drogi Czytelniku/Czytelniczko Komentator Europa-Niemcy-Polska nie gromadzi, ani nie przetwarza w celach marketingowych, ani innych Państwa danych. Strona zamieszcza reklamy zewnętrznych partnerów, a na ich politykę nie mamy żadnego wpływu. Zamieszczane są również linki zewnętrze, na które nie mamy wpływu. Swoją decyzję zawsze mozesz zmienić. Wystarczy namieść odpowiednie zmiany w ustawieniach. Tu o naszej polityce prywatności. Jeśli się z tym nie zgadzasz  napisz bezpośrednio do naszych partnerów, lub zrezygnuj z korzystania ze strony. Jeśli się zgadzasz, pozostań naszym Czytelnikiem.

m.Kowalsky „Fantazja o "Nadodrzu"