GOSPODARKA BIZNES NOWE TECHNOLOGIE KOMENTATOR EUROPA-NIEMCY-POLSKA

Chiny stawiają na samochody elektryczne. Niemcy pod presją


/ 02.11.2016 / Podróż ministra gospodarki RFN Sigmara Gabriela do Chin zbiega się z ogłoszeniem przez rząd w Pekinie programu rozwijania elektromobilności.

Rząd w Pekinie najwyraźniej nie żartuje. Jeszcze nigdy nie ogłoszono w Chinach tak radykalnego programu rozwijania elektromobilności, połączonego z ambitnym zadaniem osiągnięcia przewagi technologicznej rodzimych producentów samochodów elektrycznych nad konkurentami zza granicy. Budzi to zaniepokojenie zwłaszcza firm niemieckich, które mogą zostać zmuszone, na mocy nowych przepisów, do podzielenia się z chińskim przemysłem motoryzacyjnym swymi rozwiązaniami technicznymi stosowanymi w samochodach o napędzie elektrycznym.

Realny plan, czy utopia?

Od 2018 roku wszyscy producenci samochodów sprzedawanych w Chinach muszą mieć w swej ofercie przynajmniej 8 procent samochodów elektrycznych. W roku 2019 ich udział powinien wynieść 10, a w następnym 12 procent. To bardzo surowy wymóg. Jeśli producenci nie wywiążą się z narzuconych im norm zostaną ukarani przymusowym ograniczeniem sprzedaży, przed czym mogą się bronić kupując specjalne certyfikaty, podobne do certyfikatów na handel emisjami. Poinformował o tym monachijski dziennik "Süddeutsche Zeitung".

reklama










W tym roku Pekin planuje podwojenie liczby nowo zarejestrowanych samochodów o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Ma ich być łącznie 700 tys. sztuk, ale nawet chińscy specjaliści nie wierzą w osiągnięcie tego celu. Jak oświadczył w piątek 28 października przedstawiciel zrzeszenia chińskiego przemysłu motoryzacyjnego w wywiadzie dla państwowego dziennika "Shanghai Securities Daily", realne wydaje się osiągnięcie liczby 500 tys. takich samochodów.

"Ekonomiczny nacjononalizm

Agencja DPA nazwała chiński program forsowania elektromobilności "ekonomicznym nacjonalizmem". Nowe przepisy wymagają bowiem od zagranicznych producentów samochodów, chcących otworzyć swoje filie w "Państwie Środka", wystąpienia o licencję, która nakazuje im zlokalizowanie w Chinach nie tylko produkcji, ale także całego procesu rozwoju technicznego wytwarzanych tam samochodów. Co więcej, chińscy partnerzy zagranicznych firm, bez których, co należy podkreślić, żadna nie może prowadzić działalności gospodarczej w Chinach, muszą wykazać, że opanowali w całej rozciągłości technologię produkcji samochodów elektrycznych zaprojektowanych za granicą.





Źródło: Deutsche Welle http://www.dw.com/pl/chiny-stawiaj%C4%85-na-samochody-elektryczne-niemcy-pod-presj%C4%85/a-36215827


reklama
reklama
reklama
oponytanio.pl
BTS Image Banner 190 x 140
fifa 17 Image Banner 750 x 200