GOSPODARKA BIZNES NOWE TECHNOLOGIE KOMENTATOR EUROPA-NIEMCY-POLSKA

Ekspert: Dziś Polacy budują fabryki w Niemczech



/ 11.10.2016 / Pozycja polskiego biznesu na świecie się zmienia. Niemcom zależy na współpracy, Polacy nie są już tylko tanią siłą roboczą, stają się pracodawcami - mówi Krzysztof Wojciechowski*. WYWIAD

DW: Na co narzekają Niemcy robiąc interesy z Polakami?

Krzysztof Wojciechowski*: Jest kilka tradycyjnych pól nieporozumienia. Polacy i Niemcy mają zupełnie inne kody kulturowe nawiązywania kontaktów. Niemcy mają bardzo precyzyjne standardy komunikacyjne – piszą dużo i wyczerpująco. Polak, owszem, przeczyta, ale pomyśli – odpowiem jutro. I zapomni. Dla Niemców to straszny grzech.

Często słyszy się od Polaków, że Niemcy terroryzują skrupulatnością …

 … a od Niemców, że Polacy owijają w bawełnę. “Low contest culture” – to jest ta słynna różnica. Niemiec myśli co mówi, i robi co myśli. A Polak – pomyśli swoje, ale powie co innego, bo np. „nie chce urazić kontrahenta”. Do tego Niemcy nie wyczuwają tego, co jest definiowane jako „high content culture” – są kiepscy w interpretacji sygnałów niewerbalnych. Polacy zaś traktują obietnice Niemców dosłownie, co też jest plagą. Przykład: jeżeli Niemiec zapewnia, że “zrobi wszystko, by zdobyć dodatkowe środki”, to dla niego “postaram się” a “zrobię”, to dwie różne rzeczy. Natomiast “postaram się zrobić wszystko” jest dla Polaka, osłabioną kulturowo, deklarację pełnych chęci, a podprogowo uruchamia stereotyp potężnego Niemca. Polak zaczyna działać w przekonaniu, że Niemiec "zrobi”, a on jedynie "postara się”. I problem gotowy.

reklama











Czy istnieją archetypy polskiego i niemieckiego biznesmena?

I tak, i nie. Niemiec był do niedawna przekonany, że on jest mentorem, a polski biznesmen uczniem, czyli Niemiec wie jak dobrze robić biznes, że to on daje szansę "biednemu” Polakowi, a temu nie pozostaje nic innego, jak z niej skorzystać.

Pod koniec lat 90' polsko-niemiecka Izba Rozwoju Gospodarczego we Frankfurcie n./O. zrobiła badania, które pokazały niemieckie przekonanie o wyższości własnego potencjału. Natomiast Polacy podchodzili do współpracy z Niemcami z kompleksem niższości; z powodu mniejszych możliwości finansowych podświadomie sytuowali siebie, jako tych gorszych. I nadrabiali te kompleksy nonszalancją.

Ale to już przeszłość. Jak jest teraz?

Teraz to się zmienia, ponieważ pozycja polskiego biznesu na świecie się zmienia. Tym bardziej, że nastąpiło pogorszenie warunków gospodarowania po stronie niemieckiej. Niemcom zależy na współpracy, Polacy nie są już tylko tanią siłą roboczą, stają się pracodawcami.

Jeszcze dekadę temu nie słyszało się o tym, żeby Polacy budowali fabryki w Niemczech. Tymczasem niedawno uczestniczyłem w negocjacjach polskiego biznesu, konkretnie Boryszewa, który w Brandenburgii wybuduje fabrykę za 20 mln euro. Dodam tylko, że ten globalny koncern ma kilkadziesiąt fabryk na czterech kontynentach. Dziś zrozumienie istoty partnerstwa między Polakami i Niemcami jest na tyle ważne, że jeśli tylko dochodzi do skutku, to jest ono stabilne.

Więc jak szybko doprowadzić do współpracy?

Jeżeli pyta mnie Niemiec, to: nie mówić tonem mentora, przyjąć postawę defensywną - wysłuchać argumentów polskiego partnera, co od razu rozpręża drugą stronę. Powiedz: „przepraszam, nie rozumiem”, zamiast „może się wytłumaczysz”, bo wysyłasz sygnał obniżający poczucie własnej wartości przeciwnika. A wtedy jest po sprawie.

Polakowi z kolei zawsze mówię, że ma pewną przewagę nad Niemcem w kwestii emocji, że z natury jest lepszy interpersonalnie i kreatywniejszy. I radzę, by w przypadku wrażenia, że jest marginalizowany pokazał, ale w sposób defensywny, swoje miejsce w hierarchii. Ale podkreślam: zamiast myśleć o Niemcu: „jesteś potomkiem nazistów, wrogiem Polaków”, powiedz mu: „świetna propozycja, ale pragnę Ci wrócić uwagę, że to i to …”. Bądź wspaniałomyślny. I podnieś głowę.





Źródło: Deutsche Welle http://www.dw.com/pl/ekspert-dzi%C5%9B-polacy-buduj%C4%85-fabryki-w-niemczech/a-19516260


reklama
reklama
reklama
Austria 03092015 Image Banner 120 x 600
switlowod 07.10 Image Banner 750 x 200
2015-12-01a 200x200-redro Image Banner 200 x 200
1. Jesienne trendy premium Image Banner 120 x 600