Komentator Redakcja
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia . Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności .

-HISTORIA-
Mało znana historia mostu kolejowego w Czernicy










/11.09.2020/ Most kolejowy w Czernicy został oddany do użytku 1 października 1909 roku jako połączenie z Brochowa (Brockau) do Miłoszyc (Meleschwitz). Obiekt został przebudowany w 1935 roku.  Most o stalowej, nitowanej konstrukcji ma długość 430 metrów. Posiada trzy typy przęseł o wiązarach trapezowych, prostokątnych oraz głównym, zlokalizowanym bezpośrednio nad Odrą przęsłem o wiązarach łukowych. To właśnie ta przeprawa w czasie II wojny odgrywała bardzo ważną rolę. Drogą kolejową dostarczano najpierw materiały do budowy fabryki Kruppa w pobliskim Jelczu ( dziś to Jelcz-Laskowice), potem  tędy przejeżdżały składy z materiałami koniecznymi do produkcji w tamtejszych zakładach. Wykorzystując tę przeprawę  wywożono gotowe produkty fabryki zbrojeniowej. Głównie były to amunicja i haubice. To właśnie tędy mogły przejeżdżać składy z cennymi rzeczami transportowane do jednej z hal Friedrich Krupp-Bertha Werke. Istnieją przekazy, które mówią, iż właśnie w tym miejscu Niemcy zlokalizowali jeden z tzw. schowków depozytowych III Rzeszy. Skład został zlikwidowany najprawdopodobniej w grudniu 1944, lub w początkach stycznia 1945 roku, tuż przed nadejściem armii czerwonej. Z całą pewnością, aby cenne precjoza mogły opuścić zagrożony teren został wykorzystany także i ten most. Wojenne
reklama























losy obiektu były odzwierciedleniem tego co działo się z Niemcami w w I połowie 1945 roku. Obiekt zgodnie z rozkazem komendanta Festung Breslau miał zostać wysadzony w momencie, kiedy od niego miał zbliżyć się wróg. Most kolejowy miał przestać istnieć, po to aby utrudnić nacierającym sowietom przeprawę przez rzekę Odrę. Zwłaszcza, aby nie przejechały tędy sowieckie czołgi, ani inne pojazdy pancerne nacierające na Wrocław. Most kolejowy w  podwrocławskiej Czernicy pojawia się w książce Hugo Hartunga, świadka tamtych wydarzeń. Pod datą 18 stycznia 1945 roku Hugo Hartung pisał, że poprzedniego dnia wieczorem ( tj.17.01.1945), kiedy jechał z kilkoma jego kolegami artystami odwiedzić zakłady „Kruppa w Markstädt ( chodzi tu o zakłady Krupa w Jelczu-Laskowicach) na występy dla pozostałej jeszcze części załogi fabryki – miał miejsce pewien incydent. Fabryka Krupa wysłała nawet po artystów samochód osobowy. Auto miało niegroźny wypadek. Hugo Hartung pisze, że tego dnia przy moście na Odrze w Czernicy widział pracujących w pośpiechu, w ostrym świetle reflektorów saperów. Był świadkiem tego, jak saperzy wysłani na rozkaz komendanta, w pośpiechu zakładali ładunki wybuchowe. Taki widok był zaskoczeniem dla niego i i innych świadków wydarzenia. Co ciekawe zakładach Kruppa panował już wtedy  ponury nastrój, nie było nawet kierownictwa, które samo zorganizowało ten występ. Most Kolejowy został w czasie działań wojennych poważnie uszkodzony. Wątek z zakładaniem ładunków wybuchowych znalzł się również w powieści Krzysztofa Tokarza pt. „Renn Breslau miasto złota i miłości”. Most do ruchu przywrócono dopiero w 1959 roku. Łączy wioski Czernica i Kotowice i nadal kursują po nim pociągi linii Wrocław – Opole.     

Źródło: Hugo Hartung, Śląsk 1944/1945 zapiski i pamiętniki, Via Nova 2009
reklama
reklama

Drogi Czytelniku/Czytelniczko Komentator Europa-Niemcy-Polska nie gromadzi, ani nie przetwarza w celach marketingowych, ani innych Państwa danych. Strona zamieszcza reklamy zewnętrznych partnerów, a na ich politykę nie mamy żadnego wpływu. Zamieszczane są również linki zewnętrze, na które nie mamy wpływu. Swoją decyzję zawsze mozesz zmienić. Wystarczy namieść odpowiednie zmiany w ustawieniach. Tu o naszej polityce prywatności. Jeśli się z tym nie zgadzasz  napisz bezpośrednio do naszych partnerów, lub zrezygnuj z korzystania ze strony. Jeśli się zgadzasz, pozostań naszym Czytelnikiem.

Fot. Wikipedia, licencja   Creative Commons, autor: Crusier  Most na linii kolejowej
 nr 277 nad Odrą w Czernicy